في صالون شحاته 5 ...... ريزون


بسم الله
التزاما مني بما قلته في تدوينة VIP ، و استكمالا لسلسلة صالون شحاته واللي بدأتها من اكتر من سنة هاهي الحلقة رقم 5
"
ريزون"
زي ما معظم الناس مش عارفه سبب اللقب ده "ريزون" ،معتقدش ان معظم الناس مثبته تصنيف معين لصديقي العزيز محمد عبدالرازق.
بمعنى ...... الانطباع الاول لناس بتقابله احيانا بيكون كالتالي .....
مغرور ....
تنك ....
ممكن قلبه أسود ....
و ممكن حاجات تانية كل واحد و خياله ....
ولكن الانطباع الاخر ، ذلك الذي يترسخ بداخلك عندما تراه عن كثب يختلف تماما و كليا .....
بعيد عن الكلام التخين ده لانه مش مكانه خالص خصوصا لما اتكلم عن ريزون لانه زي مانا بشوفه شخص بيحب البساطة الى حد كبير ، لو جيت اوصفه انا هحاول اوصف كل انطباع موجود و احاول اوضح الانطباع ده و دي طبعا حاجات عرفتها لما عرفته اكتر و اللي كانت خطوة موفقه جدا في تاريخ حياتي الاجتماعية.
طيب .... حتى لو الناس بقت تبص للشخص الطيب على انه مش "ناصح" او انه بيضحك عليه - وده وصف مستحيل ينطبق على ريزون- فانا مصمم على وصف الناس الطيبين بانهم طيبين ، بس المختلف في ريزون انه طيب بشكل قوي جدا مش قوة الطيبة كصفة و لكن قوة الشخصية اثناء ممارسة الطيبة دي .
صريح .... يمكن ريزون من الشخصيات القليلة جدا اللي دايما صريحة في ارائها و ردود فعلها . ممكن يصدمك برأي قد تعتقد انه بيهينك بيه بس لما تصفي دماغك و تعيد التفكير في الراي ده هتلاقيه اكثر راي واضح و صريح انت سمعته في الموضوع ، كمان صريح في علاقاته بمعنى انه مش بينافق حد و الشخصيات اللي مش بيرتاح لها بتعرف انت ببساطة انه مش مرتاح لها في معظم الاحيان.
صوته حلو .... سواء لما أسمعه بيغني حبيت يا زمان اللي مازلت مقتنع ان النسخة اللي بسمعها منه أحسن بكتير من النسخة الاصلية ، أو لما أسمعه يرتل كتاب الله و هو يؤم المصلين.
مستمع جيد .... من الشخصيات القليلة اللي ممكن الاقي نفسي بحكيله تفاصيل كتير جدا عن مواقف او حالات أنا بعيشها من غير مافكر في عواقب الفضفضة بالإضافة لأنه دايما بيديني آراء بتنفعني بشكل ضخم.
دمه خفيف .... يعتبر صاحب تاني احسن و أميز ضحكة سمعتها في حياتي و هو عارف طبعا مين احسن ضحكة الله يمسيه بالخير بس دايما بحس ان ضحكنه من القلب ، من جوه كده .
ذكي جدا ...  بيعجبني فيه دايما أن ذهنه حاضر ، سواء في القلش ، أو في استنتاج حالة أو طبيعة الشخص اللي قدامه و من اكتر الناس اللي بتستنتج او 'بتستشف' الحالة النفسية الزبالة اللي ببقى فيها أحيانا.
كريم .... سواء أخلاقيا أو ماديا ، كرم من نوع خاص يمكن مش عارف افسره او اشرحه بس هو كريم جدا بشكل خاص جدا جدا.
مش فاكر دلوقتي صفات تانية مميزة في ريزون ، بس هو بشكل عام صديق مميز جدا جدا جدا ، ربنا يخلينا لبعض .....





ملحوظة: يمكن مكونش اتعرفت على ريزون في صالون شحاته بس كل الشواهد و الدلائل بتشير ان صالون شحاته هو السبب في هذه المعرفة ، في صالون شحاته كانت لنا أيام....
قشطة . . . . ؛

Comments

Popular posts from this blog

Collateral beauty

يا منفي

A good movie !