ذكريات


حاجة غريبة لاحظتها مؤخرا ، الحاجة دي جت في صورة استخدام غير معتاد للأغاني أو على الأقل بالشكل الواعي.


اكتشفت أن في ارتباط شرطي فظيع عندي بين بعض الأغاني و بعض الذكريات على مدى حياتي كلها ، هو طبعا مش اكتشاف ولا حاجة بس حاجة لاحظتها على نفسي فجأة ، لاحظت أن في أغاني أول ما باسمعها بيمر أدام عيني شريط حادثة معينة أو ذكرى معينة ، ساعات علاقة كاملة مريت بيها و فاتت سواء جديدة أو قديمة  ، بس بحس أول ما باسمع الاغنية أني لسه الموضوع ده حاصل من فترة قصيرة جدا.

الاغنية أيان كانت في الغالب اصلا صوتها بيروح من دماغي بعد نص دقيقة و مش ببقى سامع هي بتقول ايه بس دماغي بتنتقل بكامل تفكيرها الى هذه الذكرى و انفعل بيها على حسب نوعها و إن كان أنا كشخص عاطفي إلى حد ما أي ذكرى بتخلي عيوني تدمع لمجرد أنها ذكرى سواء سعيدة أو حزينة برده عنيه بتدمع بمجرد التذكر.


الموضوع ده مرتبط عندي بمجموعة أغاني معينة كنت بسمعها كتير أيام كل ذكرى منهم ، يعني مثلا زي الليلة )محمد فؤاد(بتفكرني بحاجة حصلت في ٣ إعدادي لإني كنت بسمعها كتير أيامها، نسيت الناس برده كل ما اسمعها  تنقلي ذكرى ما لحلم كان عندي لفترة طويلة ، في أغاني لما بسمعها بفتكر والدتي الله يرحمها لأنها كانت بتحب تسمعها بل و بفتكر كنا بنبقى قاعدين ازاي و احنا بنسمعها.


الاكتشاف الآخر المرتبط بالموضوع ده أن أنا عجزت ، آه والله عجزت ، الواحد بقى عنده ذكريات كتيرة جدا مترابطه ومنفصله و مختلفة عن بعضها أحيانا ، بس في حاجات كتيرة جدا حصلي في حياتي على مدار السنين اللي فاتوا.

طبعا بحساب السنين مازلت شابا في ريعان الشباب زي ما بيقولوا ، ده هما واحد و عشرين سنة عمي ،لكن العمر عندي بيتحسب بكم الذكريات ، كم الأحداث اللي حصلت في حياة الواحد و غيرت منه و غعيرت فيه ، و تبعا لهذا الحساب فأنا أصبحت كهلا على الأقل أمام نفسي.

بس برده  إن كان في العمر بقة فللذكريات أيضا بقية تأتي مع العمر لم أراها بعد و سوف ترتبط داخلي أيضا بأشياء جديدة و أغاني جديدة.


نصيحة أخيرة لقارئي العزيز:
"cherish your memories ،memories make u  the man you are so try as hard as possible to keep them and cherish them "

Comments

Popular posts from this blog

Collateral beauty

يا منفي

اسكندرية،،، ليه؟!